Thursday 21 March 2013

bulan 3, yg haru-biru-celaru

since last few weeks, aku non-stop masuk lab. even weekend duduk dlm lab lama-lama. ckp je nk pipette berapa mL, tips kecik ke besau, petri dish, beaker, universal bottle, segala benda aku tau ada mana. x payah tunggu lab assistant baru nk mintak. aku bukak box kunci, aku amek kunci, bukak amek sendiri apa aku mau. dh siap guna basuh keringkan, letak balik. lab assistant x sedar pn aku buat semua tu. agaknya kalau aku seludup botol2 beaker volumetric flask tu semua p jual kat pasar malam pn sure dia x sedar. sebab dia busy melayan karenah macam2 budak lagi.

terasa macam senior sgt bila budak2 first second year tanya 'akak buat fyp ke?' 'tumpang tanya, nk streak plate macam mana ye?' adoi dik oii...streak je kot~~ hahahhaa. gila blagak. padahal dlu aku masa first second year masuk lab microb blurrr manjang. pastu kuar lab dok bising lab microb busuk. TAPI, sekarang aku siap ble tdo letak kepala atas meja lab ag. makan waffle dalam lab. minum air toksah ckp laa. sampai air aku sejuk sbb letak dlm lab. aircond bukak sampai 3 bijik. ada manusia dlm lab tu aku sorang je. mana x sejuk hoiiii...~

bila dah terpaksa masuk lab microb hari2, aku jadi immune dengan segala bau busuk lab, bau busuk autoclave, bau busuk contaminates plates, and bau busuk durian pn dh semakin immune. next monday, will be the 24th day of the fermentation process. and i can't imagine the bau.eeeuuuuwww~~~

esok, start HPLC. aku seteresssssss sgt dengan benda alah tu. nk buat sample sblm process inject sample dlm mesin tu je dh makan masa 3 hari. tu baru untuk 6 sample. aku ada 42 sample. gila. oh, rotary evaporator yg baru ni sgt baaaaaaekkkk! dia mampu siapkn sample aku dlm masa 2 jam lbh kurang! ini sgt menggembirakan hatiku ini..wahahahaa.

i lebiu boifren baru!

ok. nothing much left. hanya kepala yg tingtong. and thanks to kak naz, and kak kupot for the teatime break tadi. an ice-cream will always make me smile. :D but then kawan mamu tegur masa baru sampai desa lepas eskrem-dating. "kenapa nampak lain? nampak stress. fyp ke?" erk, maybe ke-stress-an tu kembali bila dh abes eskrem kot..hahahaha

nite!






walaupun terasa berat dengan result yg macam hampeh, pH reading yg x ketahuan, bacteria yg tenggelam timbul, tapi, lab assistants semua baek-baek. sanggup blek lmbt tunggu student buat kerja, sanggup berkejaran dengan kerja sendiri dengan nk melayan kerenah budak nk itu ini untuk fyp. Allah Maha Adil. Dia xkan bg kita susah sesusah susahnya. dalam kesusahan, ada kesenangan. Alhamdulillah. :)

No comments:

Post a Comment